Społeczna odpowiedzialność Grupy PGNiG postrzegana jest wielowymiarowo i realizowana na wielu poziomach. Grupa działa na rzecz społeczeństwa w wymiarze materialnym i niematerialnym, wspierając istotne obszary życia społecznego. Ze względu na to, że Grupa jest jednym z największych podmiotów, który został powołany do zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju, u podstaw jej działalności znajdują się aktywności wynikające z prowadzonego podstawowego biznesu. W związku z tym rok do roku realizowanych jest wiele inwestycji, w ramach których wykorzystuje się innowacyjne rozwiązania pozwalające na osiągnięcie szybszych i trwalszych rezultatów. Należą do nich wszelkiego rodzaju inwestycje infrastrukturalne, które pozwalają na zapewnienie równego dostępu do energii gazowej całemu społeczeństwu.
Ponadto ważnym elementem wkładu w rozwój społeczeństwa, poza zapewnieniem podstawowych potrzeb, jest realizacja inicjatyw pozabiznesowych mających zasięg ogólnokrajowy. Są to działania, które podnoszą jakość życia w wymiarze intelektualnym i wspierają zaspokajanie potrzeb wyższego rzędu. Należą do nich inicjatywy pozwalające na podtrzymanie i rozpowszechnianie tradycji narodowej oraz budowanie świadomości kulturowej i tożsamości narodowej. Grupa PGNiG przyczynia się do kształtowania zasad moralnych oraz pasji życiowych społeczeństwa. Podejmowane działania w obszarze kultury, sportu i nauki wpływają na rozwój młodych pokoleń, od których w przyszłości zależeć będą ważne decyzje społeczne, gospodarcze i ekonomiczne. Tym samym PGNiG angażuje się w projekty upamiętniające historyczne i patriotyczne wydarzenia oraz wspiera renowacje i rozbudowy obiektów muzealnych. Ważnym elementem w tym obszarze jest pomoc w upowszechnianiu i umożliwianiu równego dostępu do dóbr kultury przez takie projekty jak m.in. objęcie mecenatem Teatru Telewizji. Jednocześnie PGNiG wspiera sport, który jednoczy społeczeństwo oraz kształtuje rozwój osobowości człowieka, promując takie wartości jak odpowiedzialność, determinacja czy wytrwałość.
Grupa wpływa na społeczności poprzez swoją działalność dobroczynną i charytatywną realizowaną głównie przez Fundację PGNiG. Zakres działalności Fundacji obejmuje wspieranie przedsięwzięć służących zachowaniu i rozwojowi dziedzictwa narodowego i kultury oraz działania na rzecz nauki i edukacji w zakresie nauk podstawowych, technicznych i sportu. Fundacja ma również na celu promowanie historii ojczystej, budowanie tożsamości narodowej oraz czczenie pamięci o polskich bohaterach.
Działalność Fundacji opiera się na współpracy z partnerami programowymi i realizacji projektów własnych, co pozwala na jej efektywne wykorzystanie i dotarcie do najbardziej potrzebujących na terenie całej Polski.
Wśród głównych projektów realizowanych przez Fundację w 2019 r., których beneficjentami był ogół społeczeństwa, można wymienić:
- Rachunek wdzięczności PGNiG – wsparcie Powstańców Warszawskich oraz uczestników strajku – górników z Kopalni „Wujek” w 1981 r., przez opłacanie rachunków za gaz w wysokości do 900 zł rocznie. W listopadzie 2019 r. program został rozszerzony o kolejną grupę kombatantów – uczestników wojny obronnej 1939 r. Projekt realizowano razem z PGNiG OD. Do końca 2019 r. programem wsparcia „Rachunek wdzięczności” objętych zostało prawie 1200 osób.
- Być jak Ignacy (III edycja) – to program edukacyjny połączony z konkursem dla szkół podstawowych, które mogą ubiegać się o tytuł Naukowej Szkoły Ignacego i atrakcyjne nagrody. W III edycji ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Być jak Ignacy” wzięło udział ponad 20 tys. uczniów z prawie 1300 szkół.
- Iskra Pamięci – to patriotyczne wydarzenie upamiętniające polskich obywateli, w tym oficerów, podoficerów oraz szeregowych Wojska Polskiego, których krew przelano w lasach katyńskich w 1940 r. Podczas wydarzeń na Placu Piłsudskiego w Warszawie oraz na Rynku Wielkim w Zamościu zapalono ponad 20 tys. zniczy.
- Renowacja i rozbudowa Muzeum Gazownictwa w Warszawie na terenie siedziby PGNiG – w roku 2019 r. w ramach tego projektu kontynuowano prace obejmujące przebudowę i modernizację budynku Muzeum. Na koniec roku 2019 ukończona została produkcja i montaż części wystawy w Muzeum. Pozostałe prace mają potrwać do drugiej połowy 2020 r.
Kultura i projekty patriotyczne
W 2019 r. PGNiG kontynuowało zapoczątkowaną w 2016 r. współpracę z Teatrem Telewizji TVP. Ważną inicjatywą w zakresie sponsoringu kultury było m. in. wsparcie Koncertu Galowego „Gintrowski – a jednak coś po nas zostanie”. PGNiG poza wsparciem kultury wysokiej angażuje się w szereg inicjatyw patriotycznych. Wspólnie z Fundacją PGNiG prowadzi program „Rozgrzewamy Polskie Serca”. Ponadto Spółki Grupy PGNiG wspierają lokalne imprezy kulturalne w obszarze działania swoich podmiotów. Wśród głównych projektów można wymienić:
- Teatr Telewizji – objęcie mecenatem Teatru Telewizji (nowa umowa obowiązuje od listopada 2019 r. do czerwca 2021 r.) to bardzo dobry przykład współpracy z Telewizją Polską SA, którego celem jest wsparcie polskiej kultury i sztuki.
- XXIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Gospel – Camp Meeting Gniew 2019 – Festiwal Muzyki Gospel to międzynarodowa impreza organizowana od 23 lat. Każdy z 5 dni Festiwalu wypełniony jest od rana do późnych godzin wieczornych licznymi warsztatami, m.in. wokalnymi czy też dla dyrygentów bądź dzieci. Wydarzenie cieszy się dużym zainteresowaniem. Na organizowane koncerty przychodzą dziesiątki tysięcy osób.
- „Gintrowski – a jednak coś po nas zostanie”, IV edycja – koncert – hołd dla Przemysława Gintrowskiego. Artysty, który mówił, że sztuka powinna poruszać podstawowe wartości moralne. Spółka, wspierając tę inicjatywę, oddaje tym samym cześć ofiarom stanu wojennego.
- XIV Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic” – Forum odbywa się cyklicznie w Sanoku lub w Warszawie. Koncerty są okazją do prezentacji dzieł i twórczości wybitnych kompozytorów na przestrzeni dziejów. W 2019 r. tematem przewodnim koncertów było „200 lat historii muzyki polskiej”. PGNiG od wielu lat wspiera organizację tego wydarzenia.
- Bieg Pamięci Żołnierzy Wyklętych – Tropem Wilczym – wydarzenie o charakterze sportowym z elementami edukacji historycznej, którego celem jest popularyzacja wiedzy o Żołnierzach Wyklętych, a także zachęcenie do aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu. Wydarzenie odbywa się 1 marca w wielu regionach Polski.
- Produkcja oraz dystrybucja filmu dokumentalno-fabularyzowanego pt. „Łukasiewicz – nafciarz romantyk” – produkcja ta należy do cyklu „Historyczny Pejzaż Podkarpacia” i opowiada o znanych ludziach i wydarzeniach tego regionu. Ekranizacja historii o Łukasiewiczu ma na celu przywrócenie w świadomości Polaków istnienia znamienitej postaci, która wniosła istotny wkład w rozwój krajowego oraz światowego przemysłu naftowego.
- XV Festiwal Żarnowiec 2019 – jubileuszowy XV Festiwal muzyki operowej i operetkowej w Żarnowcu k. Krosna upowszechniający m.in. polską kulturę, tradycję narodową, wartości patriotyczne, a także propagujący twórczość Marii Konopnickiej oraz Muzeum Jej imienia. Festiwal ten odgrywa ogromną rolę edukacyjną w promowaniu muzyki poważnej w regionie i służy kultywowaniu tradycji wokalnych Podkarpacia oraz wspieraniu młodych talentów.
- Modernizacja części ekspozycji „Niemcy” w Muzeum Powstania Warszawskiego w Warszawie – PGNiG udzielił finansowego wsparcia przeprowadzeniu konserwacji i restauracji ekspozycji pt. „Niemcy” ukazującej niemiecki aparat władzy i terroru, jak również obrazujący codzienne życie mieszkańców w okupowanej Warszawie.
Sponsoring sportowy
Sponsoring sportowy stanowi ważną gałąź działań marketingowych podejmowanych przez PGNiG. Organizacja od wielu lat oprócz wspierania lokalnych inicjatyw sportowych kompleksowo wspomaga jedną dyscyplinę w sporcie profesjonalnym – piłkę ręczną, która opiera się na myśleniu strategicznym, wykorzystaniu potencjałów i dynamicznym działaniu, co świetnie oddaje charakter Spółki.
Poziom krajowych i międzynarodowych rozgrywek, zaangażowanie zawodników i wyjątkowa atmosfera na trybunach przekładają się na wzrost zainteresowania Polaków piłką ręczną. Stwarza to doskonałą okazję do dalszego brandingu PGNiG jako marki nowoczesnej i dynamicznej. W 2019 r. PGNiG wspierało następujące inicjatywy:
- Związek Piłki Ręcznej w Polsce – PGNiG jest sponsorem strategicznym polskiej piłki ręcznej od 2010 r. Obecnie wspierane są seniorskie i juniorskie reprezentacje Polski kobiet i mężczyzn. W ramach sponsoringu strategicznego Związku Piłki Ręcznej w Polsce w 2019 r. odbyło się wiele istotnych wydarzeń. Wśród najważniejszych można wymienić:
- Awans Seniorskiej Reprezentacji Mężczyzn na styczniowe Mistrzostwa Europy 2020, gdzie Polacy zmierzyli się ze Szwecją, Słowenią i Szwajcarią.
- Reprezentacja Seniorska Kobiet świetnie rozpoczęła kwalifikacje do EHF EURO 2020, wygrywając pierwsze spotkania eliminacji z Wyspami Owczymi i Ukrainą.
- W 2019 r. Polska była gospodarzem Mistrzostw Europy w piłce ręcznej plażowej. Reprezentacja Seniorów zapewniła sobie 7. miejsce (najlepszy wynik reprezentantów w historii);
- Biało-Czerwone trzecią ekipą Mistrzostw Europy kobiet do lat 17 dywizji B, które były rozgrywane we Włoszech.
- Superliga sp. z o.o. – Spółka jest sponsorem tytularnym rozgrywek ligi mężczyzn. PGNiG Superliga jest operatorem najwyższej klasy rozgrywkowej piłki ręcznej w Polsce. Pod nazwą PGNiG Superliga odbywają się profesjonalne rozgrywki 16 klubów, które rywalizują o tytuł mistrza Polski. Podczas rozgrywek realizowane są także wydarzenia z zakresu odpowiedzialności społecznej biznesu skierowane do kibiców i społeczności lokalnych. Wśród najważniejszych można wymienić:
- Trophy Tour 2019 (16-30 kwietnia 2019 r.) – w ramach zupełnie nowej formuły kibice mieli jedyną okazję zobaczyć trofeum Superligi przed i w trakcie ćwierćfinałowych spotkań fazy finałowej. W każdej hali, którą odwiedziło trofeum, została przygotowana specjalna strefa Trophy Tour, w której czekał na kibiców profesjonalny fotograf.
- Gramy Fair Kampania Antydopingowa – 15 kwietnia 2019 r. wystartowała ogólnopolska antydopingowa kampania informacyjno-edukacyjna „GRAMY FAIR’’, której inicjatorem była PGNiG Superliga. Kampania skierowana jest do sportowców wyczynowych, sportowców amatorów i młodzieży. Jej celem jest budowa świadomości i propagowanie idei uczciwości oraz czystości w sporcie. Ambasadorami kampanii zostali czołowi i uznani sportowcy, medaliści mistrzostw Europy, mistrzostw świata oraz igrzysk olimpijskich, wśród nich Arkadiusz Moryto i Michał Daszek. Kampania zorganizowana została pod patronatem honorowym Ministerstwa Sportu i Turystki.
- Start zawodowej Ligi Kobiet, przełomowy moment w rozwoju rozgrywek, profesjonalizacja oraz dynamiczny rozwój.
- Podpisanie umowy z TVP od sezonu 2019/2020 na transmisje meczów ligowych w TVP Sport skutkujący ponad 1000% wzrostem oglądalności PGNiG Superligi.
- Mecz Niepodległościowy (11.11.2019 r.) – narodziny piłki ręcznej w Polsce są ściśle powiązane z datą odzyskania przez Polskę niepodległości. Na tę wyjątkową rocznicę PGNiG Superliga zorganizowała specjalny mecz. Z okazji stulecia odzyskania niepodległości zawodnicy wystąpili w strojach z podobizną Józefa Piłsudskiego. Samo wydarzenie miało wyjątkową biało-czerwoną oprawę;
- Movember (listopad 2019 r.) – wzorem lat ubiegłych Superliga dołączyła do akcji Movember. Każda drużyna wybrała swojego ambasadora, który przez symboliczne zapuszczenie wąsa inspirował do dyskusji na temat zdrowia i zachęcał do badań profilaktycznych pod kątem nowotworu.
- PGNiG Summer Superliga – PGNiG angażuje się także we wsparcie nowej, perspektywicznej dyscypliny sportu – piłki ręcznej plażowej, która zyskuje coraz większe grono sympatyków. Ta letnia, efektowna dyscyplina sportu stanowi doskonałą alternatywę dla piłki ręcznej halowej, która w okresie wakacyjnym ma przerwę w rozgrywkach. Tegoroczny finał rozgrywek odbył się na początku sierpnia w Darłowie, poprzedzony został cyklem turniejów zorganizowanych w innych miastach.
- Charytatywne Regaty Żeglarskie PGNiG Challenge – regaty charytatywne, z których dochód przeznaczony jest na hospicjum dla dzieci. W regatach udział wzięło szesnaście załóg. Bazą regat była Marina Gdynia. Wśród uczestników zaleźli się przedstawiciele spółek Enea, Polski Gaz TUW, EuRoPol GAZ SA, PGNiG TERMIKA, TGE, LGE i LOTOS.
- PGNiG TERMIKA przedłużyła (od 1 grudnia 2019 r.) umowę sponsorską z klubem piłkarskim Legia Warszawa, zostając „Oficjalnym dostawcą ciepła dla Legii Warszawa” w kolejnym sezonie piłkarskim (do końca czerwca 2021 r.).
- Sekcja piłki ręcznej AZS AGH Kraków – Spółka jest sponsorem drużyny Akademickiego Związku Sportowego AGH Kraków. Sponsoring ma na celu pogłębienie współpracy między Grupą PGNiG a Akademią Górniczo-Hutniczą w Krakowie oraz promocję PGNiG jako rzetelnego partnera wśród studentów (jako przyszłych potencjalnych pracowników Grupy).
- XVII Mistrzostwa Polski Branży Gazowniczej i Naftowej w Rowerach Terenowych i IV Mistrzostwa Polski Branży Gazowniczej i Naftowej w Biegach Przełajowych – cyklicznie organizowane wydarzenie, którego celem jest promocja aktywnego i zdrowego stylu życia. Mistrzostwa to okazja do integracji środowiska pracowniczego branży energetycznej. Uczestnicy wydarzenia biorą udział w klasyfikacji, która toczy się o puchar Prezesa Zarządu PGNiG.
Nauka i edukacja
Grupa PGNiG dokłada wszelkich starań, aby wsparcie inicjatyw w obszarze nauki i edukacji odbywało się z korzyścią dla popularyzacji nauki w Polsce. Grupa odpowiedzialnie traktuje również współpracę ze środowiskami lokalnymi, zwłaszcza na obszarze jej działalności. W ramach tych działań organizowane są festiwale nauki, niezależnie w wielu miastach Polski, przy współpracy m.in. z lokalnymi uczelniami wyższymi.
Ponadto wsparto Olimpiadę Wiedzy o Bezpieczeństwie i Obronności, która została skierowana do uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Nagrodami tej olimpiady są m.in. indeksy na studia wyższe – kierunek bezpieczeństwo. Celem Olimpiady jest propagowanie wiedzy w zakresie nauk o bezpieczeństwie, w tym bezpieczeństwie energetycznym i nauk o obronności, a także kreowanie postaw patriotycznych, krzewienie zrozumienia i tolerancji wobec drugiego człowieka. Inicjatorem wydarzenia jest Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego.