W Grupie PGNiG realizowane są dwa typy oceny pracowniczej. Jedna z nich przeprowadzana jest raz w roku – ocena roczna, druga odbywa się dwa razy do roku – ocena półroczna. Podczas oceny rocznej dokonuje się podsumowania pracy wśród pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych oraz nierobotniczych świadczących pracę w terenie. Natomiast do oceny półrocznej zobowiązani są pozostali pracownicy, z wyjątkiem wyższej kadry menadżerskiej objętej systemem MBO oraz radców prawnych. Ocena pracy dokonywana jest z uwzględnieniem poniższych elementów:
Ponadto realizowana jest ocena 360° dla wyższej kadry menadżerskiej objętej Systemem MBO, która ma miejsce raz w roku i w której biorą udział podlegli pracownicy, osoby współpracujące, przełożeni, a także sam oceniany dokonujący samooceny. Ocena metodą 360° gwarantuje pełną anonimowość, do procesu oceny zapraszana jest znacząca grupa respondentów reprezentująca różne obszary kompetencyjne i szczeble organizacyjne.
Ocena kompetencji dokonywana jest w czterostopniowej skali opisowej (bardzo dobry, dobry, obszar do rozwoju, obszar do intensywnego rozwoju). Po zakończeniu oceny wyników pracy i kompetencji oceniany i oceniający podsumowują jej rezultaty i określają obszary, w których pracownik się wyróżnia, i te, które wymagają poprawy. Podsumowaniem oceny pracowniczej jest wspólny wybór przez pracownika i przełożonego mocnych stron pracownika oraz obszarów do rozwoju. Na tej podstawie przełożony formułuje działania rozwojowe, które mogą zostać włączone jako element oceny wyników pracy w postaci zadań rozwojowych na kolejny okres rozliczeniowy i być oceniane tak jak inne zadania.
Ocena pracownicza jest szczególnym elementem polityki personalnej z uwagi na fakt, że stanowi punkt wyjścia do wielu działań ze sfery polityki personalnej, jest też instrumentem polityki motywacyjnej umożliwiającym diagnozę potencjału rozwojowego pracownika. System Oceny Pracy stanowi jedno ze źródeł informacji do określania potrzeb kadrowych, osiągnięć pracowników, opracowywania systemu wynagradzania, przesunięć kadrowych, w tym awansów i zwolnień, a także tworzenia koncepcji doskonalenia pracowników w postaci programów szkoleniowych. Z każdym rokiem system ten jest coraz bardziej skutecznym narzędziem do zarządzania, szczególnie w obszarze sprzedaży. System oceniania służy planowaniu i koordynacji procesu kierowania ludźmi, tak aby produktywnie wykonywali to, czego od nich oczekuje ich przełożony, jednocześnie realizując swoje cele i oczekiwania w stosunku do organizacji.
W związku z wdrożonym Systemem Oceny Pracy i MBO pracownicy PGNiG podlegają ocenie raz lub dwa razy w roku. Elementem oceny, na który kładziony jest szczególny nacisk, są indywidualne cele wyznaczane pracownikom powiązane z celami strategicznymi Spółki. Proces umożliwia każdemu pracownikowi rozmowę o potrzebach i wyzwaniach jego stanowiska pracy, a także jest dla niego źródłem informacji zarówno na temat osiągnięć, jak i kwestii dotyczących własnego rozwoju.
Odsetek osób objętych procesem oceny pracy w Grupie PGNiG: | ||
Jednostki organizacyjne
|
Pracownicy objęci procesem oceny pracy (w procentach)
|
|
2019
|
2018
|
|
PGNiG
|
98%
|
98%
|
Grupa PGNiG
|
82%
|
82%
|
W PGNiG oceną pracy nie są objęci pracownicy zagraniczni zatrudnieni zgodnie z prawem lokalnym.
Procent pracowników objętych oceną pracy według płci i kategorii zatrudnienia w 2019 r. | |||||
Jednostki organizacyjne
|
Kobiety
|
Mężczyźni
|
Ogółem
|
Stanowiska menadżerskie
|
Stanowiska pozostałe
|
PGNiG
|
100%
|
96%
|
98%
|
100%
|
98%
|
Grupa PGNiG
|
84%
|
80%
|
82%
|
100%
|
82%
|