W organizacji przyjmuje się zasady postępowania opierające się m.in. na zasadach Karty Narodów Zjednoczonych, odnoszące się do praw człowieka, standardów pracy, ochrony środowiska i walki z korupcją oraz przestrzegania przepisów prawnych, które to zasady cieszą się globalną akceptacją i wywodzą się z:
Należy podkreślić, że zagadnienie etyki jest szeroko definiowane w Grupie PGNiG. Obszar etyki jest regulowany poprzez poniższe wiodące dokumenty:
W organizacji funkcjonuje System zarządzania etyką i compliance w Grupie PGNiG, który został oparty na fundamentach etyki. System w sposób jednolity wskazuje ramy i standardy zachowań pracowników, które są akceptowalne i pożądane w całej Grupie. Priorytetem dla Grupy jest utrzymanie sytuacji, niewystępowania przypadków łamania praw człowieka. Tym samym, w celu zachowania jasnych zasad postępowania, został uchwalony Kodeks etyki Grupy PGNiG. Kodeks reguluje przestrzeganie zasad etycznych w codziennej pracy oraz zobowiązuje pracowników Grupy do respektowania praw człowieka. Przyjęte wzorce etyczne zawarte w Kodeksie znajdują swoje odzwierciedlenie w dokumentach wspierających ich realizacje. Należy do nich Polityka transparentności Menadżerów, która wprowadza podwyższoną kulturę korporacyjną, zapewniając transparentność w Spółkach Grupy PGNiG. Natomiast Procedura antymobbingowa zobowiązuje pracowników do niestosowania mobbingu i dyskryminacji w miejscu pracy oraz wskazuje jak należy postępować w przypadku zgłoszenia naruszeń. Organizacja wyznaczyła cel w postaci całkowitego braku łamania praw człowieka. Za wdrażanie i monitoring kwestii przestrzegania praw człowieka odpowiedzialny jest Departament Prawny i Compliance oraz Departament Personalny.
Kluczowym zagadnieniem, wpływającym na wizerunek i postrzeganie Grupy PGNiG, jest przestrzeganie zasad antykorupcyjnych. Tym samym przyjęte regulacje oraz normy postępowania zakazują podejmowania jakichkolwiek działań, które noszą znamiona korupcji lub łapownictwa. Grupa PGNiG nie akceptuje przyjmowania, wręczania, obiecywania lub żądania przez pracowników i współpracowników niewłaściwej korzyści majątkowej lub osobistej. Ponadto pracownicy zobligowani są unikać sytuacji mogących prowadzić do powstania konfliktu interesów z podmiotami lub partnerami biznesowymi, z którymi Spółka podejmuje współpracę. Jednocześnie, w celu zachowania partnerskich relacji z interesariuszami, pracownicy są zobligowani do ewidencjonowania w rejestrze korzyści wszystkich otrzymanych lub wręczonych prezentów przekraczających wartość 50 zł. W tym obszarze dla Grupy PGNiG priorytetowe jest utrzymanie celu w postaci braku zdarzeń korupcyjnych. W organizacji za osiągnięcie wskazanego celu oraz wdrażanie przyjętej polityki odpowiada Dział Compliance w Departamencie Obsługi Korporacyjnej i Prawnej w PGNiG.
Przestrzeganie praw człowieka w Grupie PGNiG wspierane jest poprzez wdrożony Kodeks Etyczny. Kodeks powstał w celu ujednolicenia i skonsolidowania standardów etycznych obowiązujących w Grupie PGNiG. Do podstawowych wartości, które są najważniejszymi z zasad postępowania, spisanymi na łamach kodeksu należy:
Powyższe wartości towarzyszą Grupie PGNiG w podejmowanych działaniach oraz znajdują odzwierciedlenie w relacjach ze społecznościami lokalnymi, które utożsamiane są z odpowiedzialnością za wykonywane zadania oraz nadrzędną misją realizowaną na rzecz polskiego społeczeństwa. Fundamentalne zasady, które są jasnymi i prostymi hasłami: „czyń dobro, unikaj zła” oraz „traktuj innych tak, jak sam chciałbyś być traktowany” stanowią podstawę do rozwijania pozostałych istotnych norm postępowania. Kodeks zawiera deklaracje wartości do których należy:
Postanowienia Kodeksu Etycznego wspierane są przez Politykę transparentności Menadżerów, która wprowadza wyższy standard kultury organizacyjnej, w szczególności w zakresie przeciwdziałania konfliktowi interesów członków organów oraz osób z wyższej kadry kierowniczej Spółek, zabezpieczając w sposób należyty interes Grupy PGNiG. Przyjęte regulacje Polityki:
Wyrazem poszanowania różnorodności pracowników oraz respektowania ich praw jest implementacja Polityki antymobbingowej oraz przeciwdziałania dyskryminacji w Grupie PGNIG. Grupa podejmuje działania sprzyjające w budowaniu pozytywnych relacji między pracownikami oraz środowiska pracy, w którym każda zatrudniona osoba czuje się szanowna. W związku z powyższym Grupa sprzeciwia się dyskryminacji, mobbingowi, prześladowaniu, czy molestowaniu, w tym seksualnemu. Wdrożone postanowienia Polityki:
Grupa PGNiG przestrzega przepisów antykorupcyjnych w prowadzonej działalności. Należy podkreślić, że w tym zakresie organizacja kieruje się również regulacjami ponadnarodowymi, takimi jak Konwencja o zwalczaniu przekupstwa zagranicznych funkcjonariuszy publicznych w międzynarodowych transakcjach handlowych, która została przyjęta przez OECD w 1999 roku oraz Amerykańska Ustawa o Zagranicznych Praktykach Korupcyjnych (FCPA).(Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju) – Organisation for Economic Co-operation and Development, międzynarodowa organizacja gospodarcza
Każdy z pracowników, niezależnie od zajmowanego stanowiska, ma obowiązek działania zgodnie z przepisami prawa lokalnego, krajowego oraz międzynarodowego, uwzględniając regulacje antykorupcyjne, które zostały przyjęte w Grupie PGNiG na łamach Polityki antykorupcyjnej i prezentowej Grupie PGNiG oraz obowiązującego w Grupie Kodeksu Etyki.
Przyjęte regulacje zawarte w Polityce antykorupcyjnej i prezentowej Grupy PGNiG:
L.p.
|
Grupa PGNiG 2019
|
|
1
|
Liczba jednostek organizacyjnych ocenionych pod względem ryzyka wystąpienia korupcji
|
25
|
2
|
Procent jednostek organizacyjnych ocenionych pod względem ryzyka wystąpienia korupcji:
|
100%
|
Obszar szkoleniowy jest istotnym elementem pozwalającym na przeciwdziałanie korupcji w Grupie PGNiG. W minionym okresie sprawozdawczym w Grupie PGNiG zostały przeprowadzone szkolenia mające na celu upowszechnienia wiedzy oraz dobrych praktyk w zakresie budowania kultury organizacyjnej wolnej od przejawów korupcji. W 2019 roku zrealizowano działania pozwalające na poinformowanie wszystkich pracowników o polityce i procedurach antykorupcyjnych, ponadto zorganizowano dla części pracowników szkolenia omawiające w szerszym stopniu przedmiotowe zagadnienie.
PGNiG 2019 |
||
Opis
|
Liczba członków Zarządu (wszyscy z Polski)
|
Procent członków Zarządu
|
Całkowita liczba i procent członków organów zarządzających, których poinformowano o polityce i procedurach antykorupcyjnych organizacji:
|
6
|
100%
|
W Grupie PGNiG wszyscy członkowie Zarządów spółek Grupy zostali poinformowani o polityce i procedurach antykorupcyjnych, a 33% z nich odbyło w 2019 roku szkolenie dla członków organów zarządzających z zakresu przeciwdziałania korupcji i łapownictwu.
Jednostka
|
Stanowisko
|
Liczba pracowników poinformowanych
|
Procent pracowników poinformowanych
|
PGNiG
|
menadżerskie
|
wszyscy (newsletter)
|
100%
|
pozostałe
|
wszyscy (newsletter)
|
100%
|
|
Grupa PGNiG
|
menadżerskie
|
w większości Spółek wszyscy menadżerowie zostali poinformowani za pomocą komunikacji wewnętrznej
|
99%
|
pozostałe
|
w większości Spółek wszyscy pracownicy zostali poinformowani za pomocą komunikacji wewnętrzne
|
98%
|
Grupa PGNiG w 2020 roku planuje przeprowadzenie cyklu szkoleń e-learningowych w obszarze etyki oraz przeciwdziałania korupcji. Ponadto w ramach szkoleń zostaną zrealizowane istotne tematy związane z mobbingiem, jak również postępowaniem wobec sygnalistów. Grupa będzie realizowała również odrębny plan szkoleń z powyższego zakresu dla kadry menadżerskiej.
Całkowita liczba partnerów biznesowych, których poinformowano o polityce i procedurach antykorupcyjnych organizacji:
Jednostka
|
Liczba potwierdzonych zdarzeń korupcyjnych
|
PGNiG
|
0
|
Grupa PGNiG
|
0
|
Jednostki organizacyjne
|
Nazwa systemu (ZSZ,SZŚ, SZJ, SZBHP, EMAS etc.)
|
Certyfikowany (Tak/Nie)
|
Data
|
Nazwa jednostki certyfikującej
|
|
certyfikacji
|
recertyfikacji
|
||||
PGNiG
|
SZJ – ISO: 9001:2015
|
TAK
|
20.07.2018
|
19.07.2021
|
BSI
|
SZŚ – ISO:14001:2015
|
|
||||
|
11.03.2021
|
||||
SZBHP – BS OHSAS:18001:2007
|
|
||||
PGNiG - Centralne Laboratorium Pomiarowo – Badawcze
|
SZ zgodny z PN-EN ISO/ IEC 17025:2005+Ap 1:2007, PN -EN ISO/IEC 17065:2013
|
TAK
|
|
|
PCA
|
Exalo Drilling
|
SZJ – ISO: 9001:2015
|
TAK
|
20.06.2018
|
26.01.2020
|
TÜV SÜD
|
SZŚ – ISO:14001:2015
|
|
||||
|
13.03.2017
|
||||
SZBHP – BS OHSAS:18001:2007
|
|
||||
GEOFIZYKA Toruń
|
ZSZ QHSE
|
TAK
|
18.03.2011
|
17.03.2020
|
LRQA
|
18.03.2017
|
|||||
PGNiG OD
|
|
NIE
|
|
|
|
PGNiG Technologie
|
ZSZ
|
TAK
|
2013
|
2018
|
UDT
|
PGNiG TERMIKA
|
SZ BHP
|
TAK
|
22.10.2007
|
23.09.2016
|
PCBC
|
SZŚ
|
TAK
|
05.12.2007
|
23.09.2016
|
||
PSG
|
ZSZ – ISO: 14001:2015
|
TAK
|
02.01.2017
|
01.01.2020
|
TÜV NORD
|
GSP
|
SZJ – ISO: 9001:2015
|
TAK
|
03.09.2018
|
02.09.2021
|
DQS
|
SZŚ – ISO:14001:2015
|
|||||
SZBHP – BS OHSAS:18001:2007
|