ETYKA
GRI 102-11, 102-16, 102-17, 103-2, 205-1, 205-2, 205-3, 406-1
W organizacji przyjmuje się zasady postępowania opierające się m.in. na zasadach Karty Narodów Zjednoczonych, odnoszące się do praw człowieka, standardów pracy, ochrony środowiska i walki z korupcją oraz przestrzegania przepisów prawnych, które to zasady cieszą się globalną akceptacją i wywodzą się z:
- Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka,
- Deklaracji Międzynarodowej Organizacji Pracy na temat Podstawowych Zasad i Praw Pracowniczych,
- Deklaracji z Rio de Janeiro w Sprawie Środowiska i Rozwoju,
- Konwencji ONZ Przeciwko Korupcji.
Należy podkreślić, że zagadnienie etyki jest szeroko definiowane w Grupie PGNiG. Obszar etyki jest regulowany poprzez poniższe wiodące dokumenty:
- System zarządzania etyką i compliance w Grupie PGNiG,
- Kodeks Etyki Grupy PGNiG,
- Polityka transparentości Menadżerów,
- Procedura antymobbingowa i przeciwdziałania dyskryminacji,
- Polityka antykorupcyjna i prezentowa Grupy PGNiG.
W organizacji funkcjonuje System zarządzania etyką i compliance w Grupie PGNiG, który został oparty na fundamentach etyki. System w sposób jednolity wskazuje ramy i standardy zachowań pracowników, które są akceptowalne i pożądane w całej Grupie. Priorytetem dla Grupy jest utrzymanie sytuacji, niewystępowania przypadków łamania praw człowieka. Tym samym, w celu zachowania jasnych zasad postępowania, został uchwalony Kodeks etyki Grupy PGNiG. Kodeks reguluje przestrzeganie zasad etycznych w codziennej pracy oraz zobowiązuje pracowników Grupy do respektowania praw człowieka. Przyjęte wzorce etyczne zawarte w Kodeksie znajdują swoje odzwierciedlenie w dokumentach wspierających ich realizacje. Należy do nich Polityka transparentności Menadżerów, która wprowadza podwyższoną kulturę korporacyjną, zapewniając transparentność w Spółkach Grupy PGNiG. Natomiast Procedura antymobbingowa zobowiązuje pracowników do niestosowania mobbingu i dyskryminacji w miejscu pracy oraz wskazuje jak należy postępować w przypadku zgłoszenia naruszeń. Organizacja wyznaczyła cel w postaci całkowitego braku łamania praw człowieka. Za wdrażanie i monitoring kwestii przestrzegania praw człowieka odpowiedzialny jest Departament Prawny i Compliance oraz Departament Personalny.
Kluczowym zagadnieniem, wpływającym na wizerunek i postrzeganie Grupy PGNiG, jest przestrzeganie zasad antykorupcyjnych. Tym samym przyjęte regulacje oraz normy postępowania zakazują podejmowania jakichkolwiek działań, które noszą znamiona korupcji lub łapownictwa. Grupa PGNiG nie akceptuje przyjmowania, wręczania, obiecywania lub żądania przez pracowników i współpracowników niewłaściwej korzyści majątkowej lub osobistej. Ponadto pracownicy zobligowani są unikać sytuacji mogących prowadzić do powstania konfliktu interesów z podmiotami lub partnerami biznesowymi, z którymi Spółka podejmuje współpracę. Jednocześnie, w celu zachowania partnerskich relacji z interesariuszami, pracownicy są zobligowani do ewidencjonowania w rejestrze korzyści wszystkich otrzymanych lub wręczonych prezentów przekraczających wartość 50 zł. W tym obszarze dla Grupy PGNiG priorytetowe jest utrzymanie celu w postaci braku zdarzeń korupcyjnych. W organizacji za osiągnięcie wskazanego celu oraz wdrażanie przyjętej polityki odpowiada Dział Compliance w Departamencie Obsługi Korporacyjnej i Prawnej w PGNiG.
- Kompetencji właściwych organów odpowiedzialnych za zarządzanie etyką i compliance w Grupie PGNiG,
- Sposobów koordynacji i wymiany informacji w zakresie naruszenia przepisów prawa, zwyczajów przyjętych na rynku, norm branżowych, zasad dobrych praktyk rynkowych i norm etycznych w Grupie PGNiG,
- Obowiązków Spółek z Grupy PGNiG w zakresie zabezpieczenia ryzyk z obszarów etyki i compliance.
Przestrzeganie praw człowieka w Grupie PGNiG wspierane jest poprzez wdrożony Kodeks Etyczny. Kodeks powstał w celu ujednolicenia i skonsolidowania standardów etycznych obowiązujących w Grupie PGNiG. Do podstawowych wartości, które są najważniejszymi z zasad postępowania, spisanymi na łamach kodeksu należy:
- wiarygodność,
- odpowiedzialność,
- partnerstwo.
Powyższe wartości towarzyszą Grupie PGNiG w podejmowanych działaniach oraz znajdują odzwierciedlenie w relacjach ze społecznościami lokalnymi, które utożsamiane są z odpowiedzialnością za wykonywane zadania oraz nadrzędną misją realizowaną na rzecz polskiego społeczeństwa. Fundamentalne zasady, które są jasnymi i prostymi hasłami: „czyń dobro, unikaj zła” oraz „traktuj innych tak, jak sam chciałbyś być traktowany” stanowią podstawę do rozwijania pozostałych istotnych norm postępowania. Kodeks zawiera deklaracje wartości do których należy:
- odpowiedzialność – to podstawa codziennego działania wszystkich pracowników, niezależnie od zajmowanego stanowiska, a jednocześnie wyzwanie, które mobilizuje nas do dbania o wspólne dobro oraz środowisko naturalne,
- wiarygodność – to długotrwałe i konsekwentne budowanie wysokiej kultury komunikacji, opartej o zasady dialogu, stymulującej atmosferę zaufania wśród wszystkich naszych interesariuszy,
- partnerstwo – to budowanie trwałych, opartych na wzajemnym zaufaniu i obopólnie korzystnych relacji, w ramach Grupy PGNiG – z pracownikami i organizacjami związkowymi oraz na zewnątrz – z klientami, społecznościami lokalnymi i innymi uczestnikami rynku,
- jakość – to zapewnienie wysokiego poziomu dostarczanych przez nas produktów i świadczonych usług z uwzględnieniem zasady ciągłego doskonalenia poprzez wdrażanie nowoczesnych technologii, usprawnianie systemów zarządzania i kształtowanie etycznego środowiska w Grupie PGNiG, w zgodzie z aspiracjami naszych klientów, pracowników i wszystkich partnerów.
Postanowienia Kodeksu Etycznego wspierane są przez Politykę transparentności Menadżerów, która wprowadza wyższy standard kultury organizacyjnej, w szczególności w zakresie przeciwdziałania konfliktowi interesów członków organów oraz osób z wyższej kadry kierowniczej Spółek, zabezpieczając w sposób należyty interes Grupy PGNiG. Przyjęte regulacje Polityki:
- Definują czym jest konflikt interesów oraz jak przeciwdziałać sytuacjom skutkującym powstaniem potencjalnych lub rzeczywistych konfliktów interesów,
- Wskazują obowiązki informacyjne względem spółki oraz zasady postępowania wobec osób najbliższych,
- Określają sankcje za naruszenia postanowień Polityki.
Wyrazem poszanowania różnorodności pracowników oraz respektowania ich praw jest implementacja Polityki antymobbingowej oraz przeciwdziałania dyskryminacji w Grupie PGNIG. Grupa podejmuje działania sprzyjające w budowaniu pozytywnych relacji między pracownikami oraz środowiska pracy, w którym każda zatrudniona osoba czuje się szanowna. W związku z powyższym Grupa sprzeciwia się dyskryminacji, mobbingowi, prześladowaniu, czy molestowaniu, w tym seksualnemu. Wdrożone postanowienia Polityki:
- Definiują zachowania niepożadane, które mogą mieć miejsce zarówno w miejscu wykonywania pracy, jak i w podróży służbowej, delegacji oraz wszelkich innych miejscach związanych z wykonywaniem obowiązków służbowych pracowników,
- Wskazują sposoby przeciwdziałania mobbingowi, dyskryminacji oraz molestowaniu, uwzględniając również obowiązek oraz przestrzega przed skutkami w przypadku niezastosowania się do regulacji oraz stwarzania sytuacji zachęcających do ich łamania,
- Dostarczają informacji o podejmowanych działaniach, które mają na celu promowanie pożądanych postaw, upowszechnianie wiedzy na temat zjawiska mobbingu, dyskryminacji, molestowania oraz monitorowanie stosowania procedur antymobbingowych w praktyce,
- Wskazują obowiązki pracowników, mające na celu przestrzeganie przyjętych zasad, unikanie stosowania zachowań niepożądancyh oraz reagowanie i interweniowanie w sytacji zaistnienia zachowań wykraczającyh poza normy społeczne,
- Określąją sposby zgłoszenia skargi w przypadku zainstnienia sytuacji noszącej znamiona mobbingu, dyskryminacji lub molestowania oraz zasady postępowania prowadzonego przez Komisję.
Grupa PGNiG przestrzega przepisów antykorupcyjnych w prowadzonej działalności. Należy podkreślić, że w tym zakresie organizacja kieruje się również regulacjami ponadnarodowymi, takimi jak Konwencja o zwalczaniu przekupstwa zagranicznych funkcjonariuszy publicznych w międzynarodowych transakcjach handlowych, która została przyjęta przez OECD w 1999 roku oraz Amerykańska Ustawa o Zagranicznych Praktykach Korupcyjnych (FCPA).(Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju) – Organisation for Economic Co-operation and Development, międzynarodowa organizacja gospodarcza
Każdy z pracowników, niezależnie od zajmowanego stanowiska, ma obowiązek działania zgodnie z przepisami prawa lokalnego, krajowego oraz międzynarodowego, uwzględniając regulacje antykorupcyjne, które zostały przyjęte w Grupie PGNiG na łamach Polityki antykorupcyjnej i prezentowej Grupie PGNiG oraz obowiązującego w Grupie Kodeksu Etyki.
Przyjęte regulacje zawarte w Polityce antykorupcyjnej i prezentowej Grupy PGNiG:
- Określają obowiązki PGNiG oraz pozostałych Spółek należących do Grupy PGNiG, a także ich pracowników i współpracowników w zakresie przestrzegania zasad zapobiegania zjawiskom korupcyjnym oraz przedstawiają informacje i wytyczne dla pracowników i współpracowników w zakresie identyfikacji przejawów korupcji oraz postępowania w takich wypadkach.
- Dostarczają wytycznych w zakresie przyjmowania i wręczania upominków, prezentów, czy zaproszeń na imprezy rozrywkowe, uzupełniając tym samym postanowienia Kodeksu Etyki. Ponadto Polityka wskazuje szczególne wytyczne dotyczące udziału w imprezach reprezentacyjnych oraz oferowania i przyjmowania prezentów w czasie Postępowania zakupowego.
- Definiują jakie czyny mogą być uznane za korupcję i wskazują działania zakazane, których podejmowanie jest zagrożone odpowiedzialnością karną. Ponadto, w oparciu o Kodeks Karny, Polityka wskazuje minimalny i maksymalny wymiar kary grożący pracownikom w przypadku przyjęcia, żądania lub udzielenia korzyści majątkowych, osobistych lub jej obietnicy.
- Wskazują zasady Postępowań zakupowych, w ramach których powinno być możliwe ustalenie źródeł pozyskania informacji dotyczących przedmiotu zamówienia, identyfikacji osób przygotowujących warunki udziału w postępowaniu, w tym kryteria oceny oraz wzór umowy, jak również określenie zadań członków komisji przetargowej oraz indywidualnej odpowiedzialności. Jednocześnie Polityka wskazuje zalecenia w zakresie sposobu prowadzenia komunikacji z oferentami, kierując się zasadą równego dostępu do informacji.
- Dostarczają szereg zaleceń w zakresie kontrolowania realizacji zapisów Polityki oraz podejmowania działań prewencyjnych, mających na celu minimalizację ryzyka wystąpienia zdarzenia korupcyjnego lub konfliktu interesów.
Narażenie na korupcję (GRI 205-1)
L.p.
Grupa PGNiG 2019
1
Liczba jednostek organizacyjnych ocenionych pod względem ryzyka wystąpienia korupcji
25
2
Procent jednostek organizacyjnych ocenionych pod względem ryzyka wystąpienia korupcji:
100%
L.p.
|
Grupa PGNiG 2019
|
|
1
|
Liczba jednostek organizacyjnych ocenionych pod względem ryzyka wystąpienia korupcji
|
25
|
2
|
Procent jednostek organizacyjnych ocenionych pod względem ryzyka wystąpienia korupcji:
|
100%
|
Szkolenia antykorupcyjne (GRI 205-2)
Obszar szkoleniowy jest istotnym elementem pozwalającym na przeciwdziałanie korupcji w Grupie PGNiG. W minionym okresie sprawozdawczym w Grupie PGNiG zostały przeprowadzone szkolenia mające na celu upowszechnienia wiedzy oraz dobrych praktyk w zakresie budowania kultury organizacyjnej wolnej od przejawów korupcji. W 2019 roku zrealizowano działania pozwalające na poinformowanie wszystkich pracowników o polityce i procedurach antykorupcyjnych, ponadto zorganizowano dla części pracowników szkolenia omawiające w szerszym stopniu przedmiotowe zagadnienie.
PGNiG 2019 |
||
Opis
|
Liczba członków Zarządu (wszyscy z Polski)
|
Procent członków Zarządu
|
Całkowita liczba i procent członków organów zarządzających, których poinformowano o polityce i procedurach antykorupcyjnych organizacji:
|
6
|
100%
|
W Grupie PGNiG wszyscy członkowie Zarządów spółek Grupy zostali poinformowani o polityce i procedurach antykorupcyjnych, a 33% z nich odbyło w 2019 roku szkolenie dla członków organów zarządzających z zakresu przeciwdziałania korupcji i łapownictwu.
Jednostka
|
Stanowisko
|
Liczba pracowników poinformowanych
|
Procent pracowników poinformowanych
|
PGNiG
|
menadżerskie
|
wszyscy (newsletter)
|
100%
|
pozostałe
|
wszyscy (newsletter)
|
100%
|
|
Grupa PGNiG
|
menadżerskie
|
w większości Spółek wszyscy menadżerowie zostali poinformowani za pomocą komunikacji wewnętrznej
|
99%
|
pozostałe
|
w większości Spółek wszyscy pracownicy zostali poinformowani za pomocą komunikacji wewnętrzne
|
98%
|
Grupa PGNiG w 2020 roku planuje przeprowadzenie cyklu szkoleń e-learningowych w obszarze etyki oraz przeciwdziałania korupcji. Ponadto w ramach szkoleń zostaną zrealizowane istotne tematy związane z mobbingiem, jak również postępowaniem wobec sygnalistów. Grupa będzie realizowała również odrębny plan szkoleń z powyższego zakresu dla kadry menadżerskiej.
Całkowita liczba partnerów biznesowych, których poinformowano o polityce i procedurach antykorupcyjnych organizacji:
- Spółki Grupy PGNiG informują swoich partnerów biznesowych o zasadach obowiązujących w Grupie PGNiG. Polityka antykorupcyjna jest dostępna na stronach korporacyjnych Grupy.
Zgłoszenia korupcji (GRI 205-3)
Jednostka
|
Liczba potwierdzonych zdarzeń korupcyjnych
|
PGNiG
|
0
|
Grupa PGNiG
|
0
|
Całkowita liczba przypadków dyskryminacji (GRI 406-1)
Jednostki organizacyjne
|
Nazwa systemu (ZSZ,SZŚ, SZJ, SZBHP, EMAS etc.)
|
Certyfikowany (Tak/Nie)
|
Data
|
Nazwa jednostki certyfikującej
|
|
certyfikacji
|
recertyfikacji
|
||||
PGNiG
|
SZJ – ISO: 9001:2015
|
TAK
|
20.07.2018
|
19.07.2021
|
BSI
|
SZŚ – ISO:14001:2015
|
|
||||
|
11.03.2021
|
||||
SZBHP – BS OHSAS:18001:2007
|
|
||||
PGNiG - Centralne Laboratorium Pomiarowo – Badawcze
|
SZ zgodny z PN-EN ISO/ IEC 17025:2005+Ap 1:2007, PN -EN ISO/IEC 17065:2013
|
TAK
|
|
|
PCA
|
Exalo Drilling
|
SZJ – ISO: 9001:2015
|
TAK
|
20.06.2018
|
26.01.2020
|
TÜV SÜD
|
SZŚ – ISO:14001:2015
|
|
||||
|
13.03.2017
|
||||
SZBHP – BS OHSAS:18001:2007
|
|
||||
GEOFIZYKA Toruń
|
ZSZ QHSE
|
TAK
|
18.03.2011
|
17.03.2020
|
LRQA
|
18.03.2017
|
|||||
PGNiG OD
|
|
NIE
|
|
|
|
PGNiG Technologie
|
ZSZ
|
TAK
|
2013
|
2018
|
UDT
|
PGNiG TERMIKA
|
SZ BHP
|
TAK
|
22.10.2007
|
23.09.2016
|
PCBC
|
SZŚ
|
TAK
|
05.12.2007
|
23.09.2016
|
||
PSG
|
ZSZ – ISO: 14001:2015
|
TAK
|
02.01.2017
|
01.01.2020
|
TÜV NORD
|
GSP
|
SZJ – ISO: 9001:2015
|
TAK
|
03.09.2018
|
02.09.2021
|
DQS
|
SZŚ – ISO:14001:2015
|
|||||
SZBHP – BS OHSAS:18001:2007
|
Poprzez Politykę QHSE Grupy PGNiG deklaruje się do:
- identyfikacji, nadzorowania oraz zapewnienia skuteczności procesów,
- budowania trwałych relacji z Klientami Grupy PGNiG,
- identyfikacji i przestrzegania aktów prawnych i innych wymagań,
- wdrażania norm i standardów wynikających z dobrych praktyk, promowania bezpiecznych rozwiązań,
- identyfikowania zagrożeń, w tym zdarzeń potencjalnie wypadkowych, w celu zapobiegania wypadkom przy pracy, chorobom zawodowym, incydentom oraz awariom,
- identyfikowania i ograniczania wpływu na środowisko,
- wykonywania prac w sposób bezpieczny zaplanowany, zorganizowany i nadzorowany,
- skutecznego dążenia do stałej i trwałej poprawy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,
- budowania kompetentnego, świadomego i zaangażowanego zespołu pracowniczego