ANALIZA I MATRYCA ISTOTNOśCI
GRI 102-47, 103-1
Proces definiowania zawartości Raportu obejmował trzy etapy: identyfikację, priorytetyzację oraz walidację działań.
Etap
|
Podejmowane działania
|
Identyfikacja
|
Wskazanie istotnych kwestii biznesowych i obszarów zrównoważonego rozwoju Grupy zdefiniowanych podczas konsultacji prowadzonych z udziałem Zarządu i kadry kierowniczej oraz z pracownikami merytorycznymi.
W trakcie prac przeanalizowane zostały dokumenty, procedury, regulaminy, materiały wewnętrzne Spółek wchodzących w skład Grupy oraz zewnętrzne publikacje. Proces identyfikacyjny uwzględniał trendy i wytyczne międzynarodowych standardów w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu oraz raportowania niefinansowego. |
Priorytetyzacja
|
Kaskadowanie zidentyfikowanych kluczowych obszarów oraz nadanie wag aspektom wyłonionym poprzez prowadzony dialog z interesariuszami oraz zespołem projektowym.
|
Walidacja
|
Przeprowadzenie konsultacji walidacyjnej z Zarządem, kadrą zarządzającą oraz kluczowymi pracownikami pozwalającej na zdefiniowanie ostatecznej listy zagadnień do raportowania.
|
Istotne aspekty raportowania
Opracowanie treści Sprawozdania niefinansowego zostało poprzedzone przeprowadzeniem badania oczekiwań Interesariuszy w formie ankiety on-line, w okresie od listopada do grudnia 2019 r. Ankieta została skierowana do pracowników, kontrahentów, klientów, partnerów społecznych, przedstawicieli kadry menedżerskiej oraz inwestorów instytucjonalnych Grupy Kapitałowej PGNiG. W trakcie badania ankietowani odpowiadali na pytania odnoszące się do aspektów środowiskowych, społecznych, pracowniczych, praw człowieka oraz przeciwdziałania korupcji i łapownictwu. Tym samym w procesie zidentyfikowane zostały kluczowe obszary zaprezentowane na łamach Sprawozdania. Matrycę istotności zagadnień i ich treść zaprezentowano poniżej.
Istotne aspekty raportowania
|
Istotność aspektu
|
Oddziaływanie aspektu
|
||
średnia
|
wysoka
|
wewnątrz Grupy
|
na zewnątrz Grupy
|
|
OBSZAR EKONOMICZNO-STRATEGICZNY
|
||||
wpływ na rozwój gospodarki krajowej oraz pozycję rynkową Polski w globalnej gospodarce
|
X
|
|
X
|
X
|
podejmowane działania przyczyniające się do zapewnienia rozwoju technologicznego kraju
|
X
|
|
X
|
X
|
kreowanie nowych obszarów zastosowania oferowanych produktów lub rozwój nowych obszarów produktowych
|
|
X
|
X
|
X
|
adaptacja organizacji w obliczu wyzwań związanych z rewolucją technologiczną, np. automatyzacja i robotyzacja
|
|
X
|
X
|
X
|
OBSZAR SPOŁECZNY
|
||||
działania charytatywne i ich wpływ na społeczności lokalne
|
|
X
|
X
|
X
|
działania podejmowane w zakresie rozwoju talentów uczniów i ułatwienia im wejścia na rynek pracy
|
X
|
|
X
|
X
|
działania budujące wrażliwość obywatelską w społeczeństwie
|
X
|
|
X
|
X
|
działania wpływające na integrację ze społeczeństwem lokalnym
|
X
|
|
X
|
X
|
OBSZAR PRACOWNICZY
|
||||
podejmowane działania wpływające na bezpieczeństwo i komfort w miejscu pracy
|
X
|
|
X
|
X
|
rozwój kompetencji i dostarczanie wysokospecjalistycznych szkoleń, kursów oraz studiów podyplomowych dla pracowników
|
|
X
|
X
|
X
|
podejmowanie działań wzmacniających poczucie przynależności pracowników do organizacji
|
X
|
|
X
|
X
|
aktywności wpływające na jakość komunikacji i zacieśnianie relacji pomiędzy współpracownikami
|
X
|
|
X
|
X
|
OBSZAR ŚRODOWISKOWY
|
||||
inwestycje w badania i rozwój przyczyniające się do ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko
|
X
|
|
X
|
X
|
praktyki i działania na rzecz ochrony środowiska
|
|
X
|
X
|
X
|
aktywności pozwalające na zmniejszenie wykorzystania naturalnych zasobów środowiskowych
|
X
|
|
X
|
X
|
wskazywanie społeczeństwu dobrych praktyk w zakresie odpowiedzialnego korzystania ze środowiska naturalnego w codziennym życiu
|
X
|
|
X
|
X
|
OBSZAR PRAW CZŁOWIEKA I PRZECIWDZIAŁANIA KORUPCJI I ŁAPOWNICTWU
|
||||
działania pozwalające na zapewnianie wszystkim pracownikom równego dostępu do szkoleń i rozwoju kompetencji
|
|
X
|
X
|
X
|
aktywności wpływające na budowanie etycznej kultury pracy oraz przeciwdziałanie dyskryminacji
|
|
X
|
X
|
X
|
doskonalenie stosowanych praktyk zakupowych dla dostawców zapewniających transparentne zasady współpracy
|
|
X
|
X
|
X
|
działania przyczyniające się do budowania kultury organizacyjnej opartej o szacunek i wzajemne zaufanie pomiędzy pracownikami, współpracownikami i przełożonymi
|
X
|
|
X
|
X
|